loading....

Context and Concerns

Context

The term "Krishnamurti," rooted in Sanskrit, signifies the fusion of "Krishna," an embodiment of Lord Vishnu in Hinduism, and "murti," denoting form or embodiment—symbolizing the essence of Krishna. This term has acquired a connotation linked with an Indian philosopher (1895-1986), who, rejecting the role of a spiritual instructor, advocated for freedom and self-choice devoid of influence. In this light, "Krishnamurti" stands as a representation of liberation and self-awareness. Krishnamurti Public School (KPS) strives to cultivate independent thinking, self-awareness, and extensive knowledge exploration beyond conventional educational boundaries. Its curriculum spans various subjects, emphasizing experiential learning and principles aligned with this vision, nurturing critical thinking and individual perspectives. The institution fosters a supportive environment, boasts exceptional infrastructure, promotes holistic education, and prioritizes character development, preparing students for positive societal contributions.

"कृष्णमूर्ति" शब्द, जो संस्कृत में निहित है, "कृष्ण" (हिन्दू धर्म में भगवान विष्णु के एक अवतार) और "मूर्ति" (अर्थात् रूप या अवतार) के संगम को दर्शाता है, जो कृष्ण के सार का प्रतीक है। यह शब्द एक भारतीय दार्शनिक (1895-1986) से जुड़ा है, जिन्होंने आध्यात्मिक गुरु की भूमिका को अस्वीकार करते हुए, प्रभाव से मुक्त स्वतंत्रता और स्व-चुनाव की वकालत की। इस प्रकार, "कृष्णमूर्ति" स्वतंत्रता और स्व-जागरूकता का प्रतिनिधित्व करता है। कृष्णमूर्ति पब्लिक स्कूल (केपीएस) पारंपरिक शैक्षिक सीमाओं से परे स्वतंत्र चिंतन, स्व-जागरूकता और व्यापक ज्ञान की खोज को पोषित करने का प्रयास करता है। इसका पाठ्यक्रम विभिन्न विषयों पर आधारित है, जो अनुभवात्मक शिक्षा और इस दृष्टिकोण से तालमेल रखने वाले सिद्धांतों पर जोर देता है, आलोचनात्मक चिंतन और व्यक्तिगत दृष्टिकोण को पोषित करता है। यह संस्थान सहायक वातावरण को बढ़ावा देता है, उत्कृष्ट अवसंरचना का दावा करता है, समग्र शिक्षा को प्रोत्साहित करता है, और चरित्र विकास को प्राथमिकता देता है, जिससे छात्र समाज में सकारात्मक योगदान के लिए तैयार होते हैं।

Concerns

Recognizing that India has been grappling with an educational crisis since its independence, we acknowledge that the dearth of quality education is at the core of numerous significant problems in the country. We hold the belief that guaranteeing quality education for all citizens has the capability to tackle these issues and bring about positive transformation.
As a team of educationalists, social workers, and sector specialists, we are dedicated to advancing quality education with an emphasis on equal access and outcomes. Our objective at KPS is to foster societal change and empower our stakeholders through a focused, deliberate, and long-term initiative. Our purpose is to enhance the quality of education, thereby broadening life opportunities and prospects for all, including those who are marginalized.

यह स्वीकार करते हुए कि भारत अपनी स्वतंत्रता के बाद से एक शैक्षिक संकट से जूझ रहा है, हम स्वीकार करते हैं कि गुणवत्तापूर्ण शिक्षा की कमी देश में कई महत्वपूर्ण समस्याओं के मूल में है। हमारा मानना है कि सभी नागरिकों के लिए गुणवत्तापूर्ण शिक्षा की गारंटी देने में इन मुद्दों से निपटने और सकारात्मक परिवर्तन लाने की क्षमता है।
शिक्षाविदों, सामाजिक कार्यकर्ताओं और क्षेत्र के विशेषज्ञों की एक टीम के रूप में, हम समान पहुंच और परिणामों पर जोर देने के साथ गुणवत्तापूर्ण शिक्षा को आगे बढ़ाने के लिए समर्पित हैं। केपीएस में हमारा उद्देश्य सामाजिक परिवर्तन को बढ़ावा देना और एक केंद्रित, जानबूझकर और दीर्घकालिक पहल के माध्यम से हमारे हितधारकों को सशक्त बनाना है। हमारा उद्देश्य शिक्षा की गुणवत्ता को बढ़ाना है, जिससे हाशिए पर रहने वाले लोगों सहित सभी के लिए जीवन के अवसरों और संभावनाओं को व्यापक बनाया जा सके।

© Copyright   |   KPS   |   All Rights Reserved   |   Design by Schoolcanvas

Enquiry Now